----
ZASADY ORGANIZACJI KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ
W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH I ARTYSTYCZNYCH W LESKU
W OKRESIE CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA SZKOŁY
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązao w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 492 i 493).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248 oraz z 2020 r. poz. 374)
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
- Warianty funkcjonowania szkoły
- 1. Wariant A – standardowa organizacja zajęć w formie stacjonarnej z zachowaniem
określonego reżimu sanitarnego opisanego w procedurach bezpieczeństwa w okresie pandemii COVID – 19 obowiązujących na terenie Zespołu Szkół Technicznych
i Artystycznych w Lesku.
- 2. Wariant B – nauczanie mieszane (hybrydowe)
- Ze względu na bezpieczeństwo środowiska szkolnego dyrektor, w porozumieniu
z organem prowadzącym i Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, podejmuje decyzję o zmianie formy nauczania na tryb hybrydowy. - Decyzja taka musi uwzględniać poziom i charakter zachorowań na danym terenie oraz skalę zagrożenia epidemiologicznego na terenie szkoły.
- Funkcjonowanie placówki w takim trybie nie powinno być dłuższe niż zwyczajowe 14 dni przeznaczone na kwarantannę.
- Tryb hybrydowy polega na naprzemiennej nauce w trybie zdalnym i stacjonarnym określonej grupy uczniów według sporządzonego harmonogramu, stosownie do zaistniałej sytuacji epidemiologicznej.
- Dyrektor jest zobowiązany zorganizować kształcenie zdalne dla uczniów przewlekle chorych, na podstawie opinii lekarza sprawującego opiekę zdrowotną nad uczniem, oraz dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego
z poradni i opinię lekarza o przeciwwskazaniach do bezpośrednich kontaktów z nauczycielem ze względów epidemicznych.
- 3. Wariant C nauczanie zdalne – ze względu na bezpieczeństwo środowiska szkolnego dyrektor, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego i pozytywnej opinii Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, podejmuje decyzję o zmianie formy nauczania na tryb zdalny. Decyzja taka musi być uzasadniona dużym zagrożeniem epidemicznym w powiecie
i przypadkami zachorowań lub kwarantanny większej grupy osób w szkole.
- Regulamin organizacji nauczania zdalnego
- 4. Organizacja pracy zdalnej
- Zdalny tryb nauczania polega na wykorzystaniu narzędzi multimedialnych do ukierunkowania samodzielnej pracy uczniów.
- Nauczyciel w ramach nauczania zdalnego jest zobowiązany – w miarę możliwości – do bieżącej realizacji podstawy programowej.
- Szkoła odpowiada za merytoryczne przygotowanie zajęć.
- Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni odpowiadają za właściwe i rzetelne wywiązywanie się z obowiązku uczestnictwa w kształceniu na odległość.
- Obowiązującym w szkole narzędziem służącym komunikowaniu się dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców jest dziennik elektroniczny VULCAN.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane : z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem epodreczniki.pl,
- materiałów wskazanych przez nauczyciela;
- środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem (dziennik elektroniczny, poczta elektroniczna, media społecznościowe, komunikatory, programy do telekonferencji, lekcje online itp.);
- Dopuszcza się następujące formy zdalnego nauczania:
- wysłanie wiadomości przez nauczyciela do uczniów, w której określa się tematykę zajęć, zagadnienia do powtórzenia lub do samodzielnego opanowania, wskazówki, jak wywiązać się z wyznaczonych zadań oraz źródła i środki dydaktyczne, z których należy korzystać, wyznacza także uczniom termin na wywiązanie się z przydzielonych zadań oraz określa metodę, w jaki sposób zamierza to skontrolować;
- przeprowadzenie lekcji w trybie zdalnym w formie wideo konferencji z danym oddziałem, w ściśle określonym uprzednio przez nauczyciela terminie, zaplanowanym z uwzględnieniem ewentualnych przeszkód natury organizacyjnej
i technicznej, które mogłyby skutkować niemożnością wzięcia przez część uczniów udziału w takiej formie lekcji. - Decyzje o formie pracy zdalnej, metodach pracy, doborze środków dydaktycznych podejmuje każdorazowo nauczyciel przedmiotu.
- Nauczyciel informuje ucznia i rodzica o przyjętej formie pracy zdalnej poprzez dziennik elektroniczny.
- Koordynatorem współpracy nauczycieli z uczniami i rodzicami jest dyrektor szkoły, który wykorzystuje do realizacji powyższego działania w pierwszej kolejności dziennik elektroniczny oraz inne dostępne środki koordynacji pracy.
- Tygodniowa liczba godzin pracy zdalnej nauczyciela nie może być wyższa, niż tygodniowy wymiar godzin pracy zawarty w Arkuszu Organizacyjnym Szkoły dla danego nauczyciela, obowiązujący przed przejściem na tryb zdalny nauczania.
- Tygodniowy zakres treści nauczania z danego przedmiotu musi zostać skalkulowany
i zmodyfikowany przez nauczyciela w taki sposób, aby jego wykonanie przez ucznia nigdy nie wykraczało poza przyjętą w tygodniowym planie zajęć ilość jednostek edukacyjnych uwzględniając w szczególności:
– równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
– zróżnicowanie zajęć
– możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania wysiłku umysłowego w ciągu dnia
– łączenie przemienne kształcenia z wykorzystaniem monitorów ekranowych i bez ich
użycia
– ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć
– konieczność zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych
zajęć.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pedagog szkolny, w ramach przydzielonych tygodniowo godzin pracy, ustala godziny dyżurów telefonicznych dla rodziców i uczniów oraz konsultacje online.
- Nauczyciel odpowiedzialny za prowadzenie zajęć rewalidacyjnych ustala wraz z rodzicami ucznia zdalną formę realizacji zajęć według przyjętych godzin pracy tygodniowej.
- 5. Sposób prowadzenia nauki zdalnej.
- Nauczyciel będzie zlecał uczniom zadania do wykonania w następujących formach:
- klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, skryptu, zeszytu ćwiczeń, itp.,
- tekstowy opis zadania do wykonania,
- link do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
- załącznik zawierający materiały tekstowe, grafiki, materiały audiowizualne, itp.
- Przebieg zajęć interaktywnych z nauczycielem.
a) nauczyciel może zorganizować lekcję online przy wykorzystaniu aplikacji audio, audiowizualnych lub na internetowych platformach edukacyjnych: microsoft teams,
- Przebieg zajęć interaktywnych z nauczycielem.
- lekcja prowadzona w trybie zdalnym może trwać od 30 min. do 45 min.,
- informacja o formie i terminie spotkania online będzie przekazywana uczniom za pomocą wiadomości w e-dzienniku lub komunikatora internetowego najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie.
- W ramach zdalnego nauczania, uczeń ma obowiązek:
- uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych poprzez odczytanie wiadomości i opracowań lekcji wysłanych przez nauczyciela przedmiotu, a podczas lekcji prowadzonej online uczestnictwa w niej w czasie rzeczywistym (brak takiej możliwości należy wyjaśnić/usprawiedliwić),
- systematycznego utrwalania wiedzy i umiejętności w zakresie wskazanym przez nauczyciela danego przedmiotu.
- Częstotliwość sprawdzania wiadomości oraz zadań domowych zależy od ucznia, jednak szkoła zaleca sprawdzanie konta ucznia na bieżąco, przynajmniej trzy razy dziennie.
- Termin wykonania danego zadania nauczyciel opisuje w wiadomości opisującej zadanie lub w treści samego zadania.
- Uczeń ma prawo wnioskować o wydłużenie terminu obowiązku wykonania pracy w przypadku choroby, problemów technicznych lub innych problemów niezależnych od ucznia, o czym wcześniej informuje nauczyciela przedmiotu.
- Uczeń ma prawo, po wcześniejszym uzgodnieniu z nauczycielem, poprawić ocenę niedostateczną za brak wykonanego zadania w terminie.
- Uczeń ma prawo skorzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela do wykonania zadania w formach i czasie określonych wcześniej przez nauczyciela.
- Uczeń i rodzic może w każdej chwili skontaktować się z dyrekcją, nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz wychowawcą klasy poprzez platformę VULCAN.
W przypadku pytań i wątpliwości przekazanych tą formą przez ucznia lub rodzica, odpowiedź winna zostać udzielona nie później niż w terminie dwóch dni roboczych. Możliwe są także konsultacje online z nauczycielami w wyznaczonych harmonogramem godzinach. - Kontakt nauczycieli z rodzicami odbywa się za pomocą środków do komunikacji zdalnej, a sposób kontaktu i poruszany temat powinien zostać odnotowany w zakładce – kontakty z rodzicami w e-dzienniku.
- Ustala się następujące sposoby dokumentowania procesów dydaktyczno- wychowawczych:
- tematy zajęć wpisywane są do dziennika elektronicznego zgodnie z dotychczasowo obowiązującym planem zajęć;
- oceny są zapisywane na bieżąco w dzienniku elektronicznym zarówno w odniesieniu do bieżącego oceniania jak i propozycji ocen oraz ocen klasyfikacji śródrocznej i rocznej
- sprawdziany, kartkówki, zdalnie przekazywane prace samodzielne o charakterze sprawdzianów (za które wystawiane są oceny z wagą przypisaną sprawdzianom) są każdorazowo zapowiadane w dzienniku elektronicznym w zakładce „sprawdziany”.
- Wszystkie terminy związane z procesem oceniania, egzekwowania wiedzy i umiejętności, oceniania przekazywanych prac zostały określone w statucie szkoły i nie podlegają zmianie ze względu na zdalny charakter pracy szkoły.
- W przypadku, gdy uczeń nie odczytuje przesłanych przez nauczyciela informacji, nauczyciel ma obowiązek poinformować o tym zdarzeniu wychowawcę klasy i pedagoga. Wychowawca ma obowiązek skontaktowania się z uczniem i rodzicem w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Fakt ten odnotowuje w dzienniku elektronicznym (zakładka: kontakty z rodzicami oraz w kartotece ucznia /uwagi).
- Wewnątrzszkolny System Oceniania jak i Przedmiotowe Systemy Oceniania zostają zmodyfikowane o zapisy dotyczące oceniania zdalnego.
- 6. Nauczanie zdalne z przedmiotów zawodowych.
- Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego będą prowadzone przede wszystkim w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych.
- Przewiduje się również kształcenie na odległość w zakresie przedmiotów zawodowych praktycznych wtedy, gdy z programu nauczania danego zawodu wynika taka możliwość. Dotyczy to zajęć realizowanych z użyciem komputera i łączności internetowej w zawodach „technik informatyk”, „technik ekonomista”,” technik hotelarstwa”, „ technik żywienia i usług gastronomicznych”, „ technik architektury krajobrazu”, „ technik odnawialnych źródeł energii”,” liceum sztuk plastycznych” realizowanych w szkole.
- Dopuszcza się modyfikację programu nauczania zawodu w taki sposób, aby część niemożliwa do zrealizowania podczas nauki zdalnej, mogła być realizowana w kolejnych latach nauki, a część zajęć przewidzianych do realizacji na kolejne lata była zrealizowana zdalnie w bieżącym roku szkolnym, w sytuacji tymczasowego zawieszenia zajęć w szkole.
- Uczniowie Branżowej Szkoły I stopnia, którzy realizują zajęcia praktyczne w pracowniach szkolnych, mogą na czas ograniczenia funkcjonowania szkoły odbywać zajęcia praktyczne zdalnie w zakresie możliwym do zrealizowania.
- 7. Frekwencja na zajęciach zdalnych.
- Obecność uczniów jest monitorowana w celu motywowania do bieżącego uczestniczenia w obowiązkowych zajęciach i systematycznej realizacji zadań
w ramach zdalnego nauczania. Przyjmuje się następujące zasady rozliczania frekwencji: - obecność / zapoznanie się z udostępnionymi przez nauczycieli materiałami stanowi obowiązek każdego ucznia.
- frekwencja podczas zajęć prowadzonych w czasie rzeczywistym jest sprawdzana przy pomocy komunikatora lub w czasie wideokonferencji i bezzwłocznie odnotowywana w dzienniku elektronicznym.
- o obecności podczas zajęć opisanych w §4. pkt. 7a) decyduje potwierdzenie odebrania przekazanych przez nauczyciela zadań, widoczne w zakładce „Zadania” lub „Wiadomości” w dzienniku elektronicznym. Potwierdzenie powinno nastąpić do końca dnia, w którym zostało udostępnione zadanie. Nauczyciel uzupełnia frekwencję w dniu następującym bezpośrednio po dacie opublikowania zadań.
- Usprawiedliwienia, informacje dotyczące braku możliwości uczestniczenia w zajęciach lub ewentualnego odbioru zadań przesyłane są do wychowawców
z zastosowaniem indywidualnych kont rodziców poprzez komunikator dziennika elektronicznego, przy czym usprawiedliwianie uczniów pełnoletnich odbywa się w sposób zgodny z ustaleniami podjętymi przez rodziców i wychowawcę klasy na początku roku szkolnego. - Terminy związane z usprawiedliwianiem, przekazywaniem informacji dotyczącej planowanej nieobecności ucznia reguluje statut szkoły.
- 8. Stanowisko pracy, urządzenia, oprogramowanie, bezpieczeństwo i higiena pracy.
- Rodzice/prawni opiekunowie ucznia powinni zapewnić odpowiednie warunki do realizacji nauki z użyciem metod i technik kształcenia na odległość.
- Uczniowie powinni mieć dostęp do sieci Internet oraz urządzeń umożliwiających połączenie z nim, wyposażonych w ekran, klawiaturę oraz mysz lub inne urządzenie kierujące wskaźnikiem ekranowym.
- W razie problemów z zapewnieniem właściwych warunków do nauki zdalnej rodzice/prawni opiekunowie powinni ten fakt niezwłocznie zgłosić wychowawcy klasy.
- Szkoła we współpracy z organem prowadzącym w miarę możliwości może użyczyć potrzebnych środków do nauki zdalnej.
- W przypadku braku takich możliwości szkoła we współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami ustala sposób realizacji kształcenia na odległość.
- Należy unikać pracy przy komputerze i urządzeniach mobilnych w godzinach wieczornych i nocnych. Jeśli uczeń decyduje się na pracę po zmroku zalecamy ustawienie w systemie operacyjnym filtra światła niebieskiego, aby uniknąć problemów ze zmęczeniem i bezsennością oraz zastosować właściwe oświetlenie.
- 9. Przetwarzanie danych osobowych ucznia i nauczyciela.
- Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO oraz rozporządzania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego kształcenia zdalnego.
- Szkoła może wymagać od ucznia jedynie danych niezbędnych do założenia przez niego konta w odpowiednim systemie zdalnego nauczania oraz w celu realizacji obowiązku nauki w formie zdalnej (na podstawie art. 35 ustawy – Prawa oświatowego w związku z art. 6 ust. 1 lit. e RODO).
- Rodzic (opiekun prawny) ma prawo wiedzieć, jak szkoła jako administrator będzie przetwarzała dane osobowe jego dziecka w trakcie nauki zdalnej.
- Jeżeli platformy wykorzystywane do zdalnego nauczania są odrębnymi od szkoły administratorami przetwarzanych przez siebie danych, to rodzice i uczniowie powinni od nich otrzymać klauzulę informacyjną o podstawowych zasadach i zakresie zbierania danych oraz administratorze, np. podczas zakładania konta;
- 10. Przepisy końcowe.
- Możliwa jest zmian regulaminu przez dyrektora szkoły w przypadku gdy stanowią to przepisy wyższego rzędu.
- Zmiany w regulaminie wprowadza się zarządzeniem dyrektora szkoły.
- Zmiany obowiązują od dnia wprowadzenia zarządzenia.