Liceum Sztuk Plastycznych w ZSTiA w Lesku jest jedyną państwową szkołą artystyczną w Bieszczadach. Placówka kształci młodych, pasjonujących się sztuką ludzi, którzy pragną rozwijać wyobraźnię, kreatywność i zdolności, a także zdobyć wykształcenie ogólne w zakresie liceum.
Nauka w Liceum Sztuk Plastycznych trwa 5 lata. W trakcie nauki uczniowie realizują przedmioty ogólnokształcące (te same liczby godzin z przedmiotów, jak w liceach ogólnokształcących) oraz przedmioty artystyczne, takie jak:
- główny przedmiot zawodowy (specjalizacja),
- historia sztuki,
- rysunek i malarstwo,
- rzeźba,
- podstawy projektowania,
- podstawy fotografii i filmu
- projektowanie multimedialne.
Nauczane w szkole specjalizacje to: aranżacja wnętrz i projektowanie graficzne. W szkole, na poziomie rozszerzonym, nauczane są przedmioty: historia sztuki i język angielski . Drugim językiem obcym jest język niemiecki.
Naukę kończy egzamin dyplomowy, do którego przystępują uczniowie po uzyskaniu promocji końcowej. Egzamin dyplomowy jest dwuczęściowy: w części teoretycznej uczniowie zdają egzamin z zakresu historii sztuki. W części praktycznej uczniowie przedstawiają do oceny komisji pracę dyplomową z zakresu nauczanej specjalizacji.
Po zdaniu egzaminu dyplomowego absolwenci otrzymują Dyplom Ukończenia Szkoły Artystycznej. Mogą przystąpić w szkole do egzaminu maturalnego z obowiązkowych i nadobowiązkowych przedmiotów.
Specjalności i specjalizacje w Liceum Sztuk Plastycznych w Lesku:
- specjalność aranżacja przestrzeni – specjalizacja aranżacja wnętrz,
- specjalność techniki graficzne – specjalizacja projektowanie graficzne,
- Aranżacja wnętrz to jedna ze specjalizacji specjalności artystycznej o nazwie: Aranżacja przestrzeni.
W trakcie nauki na specjalizacji aranżacja wnętrz uwaga ucznia jest kierowana na potrzebę nieustannego podnoszenia komfortu przestrzeni życiowej człowieka. Kształtowana jest świadomość estetyczna przyszłego twórcy i odpowiedzialność za otoczenie, w którym on żyje. Rozwijane są umiejętności twórczego myślenia, wyobraźnia przestrzenna, wrażliwość i indywidualne predyspozycje ucznia. Po zakończeniu edukacji absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej oraz do kształcenia się na poziomie akademickim.
Celem kształcenia jest opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu projektowania wnętrz; poznania zasad ergonomii oraz zagadnień związanych z psychofizjologią widzenia; dostrzeganie konieczność nieustannego podnoszenia komfortu funkcjonalnego i estetycznego przestrzeni życiowej człowieka oraz korzystania z bogactwa dziedzictwa kulturowego.
W trakcie działań warsztatowych uczeń wykazuje się umiejętnościami warsztatowymi z zakresu aranżacji i organizacji przestrzeni, a także projektowania form dekorujących wnętrza; właściwie dobiera w działaniach twórczych środki artystyczne; wykazuje się umiejętnością doboru odpowiednich narzędzi i materiałów do tematu i zakresu pracy.
W ramach kreacji w aranżacji wnętrz uczeń eksperymentuje i poszukuje nowatorskich rozwiązań w zakresie dyscypliny; w swoich projektach wykorzystuje wiedzę i umiejętności z innych dziedzin sztuki; umiejętnie transformuje idee na język plastyczny, świadomie referuje i ocenia osiągnięte przez siebie rezultaty.
Projektowanie graficzne to jedna ze specjalizacji specjalności artystycznej o nazwie: Techniki graficzne.
Należy do dziedziny grafiki reklamowej i wydawniczej oraz reklamy wizualnej. Wpływa na kształtowanie przestrzeni publicznej i świadomości estetycznej
społeczeństwa. Uzyskana w tym zakresie wiedza ma charakter kluczowy i interdyscyplinarny, koreluje z wieloma przedmiotami w kształceniu plastycznym. Absolwent po zakończeniu edukacji z projektowania graficznego jest przygotowany do podjęcia pracy w zawodzie lub kontynuacji nauki na poziomie akademickim.
W trakcie nauki uczeń poznaje podstawowe pojęcia oraz materiały i techniki z zakresu projektowania graficznego; właściwie posługuje się terminami z zakresu technik graficznych, materiałów i środków artystycznych.
W trakcie działań warsztatowych uczeń projektuje, wykonuje lub przygotowuje do realizacji przekaz wizualny, wykorzystując różne, odpowiednio dobrane materiały i technologie.
W ramach interpretacji i kreacji w projektowaniu graficznym uczeń analizuje zagadnienie projektowe, interpretuje i formułuje wypowiedź oraz umiejętnie transformuje idee na język plastyczny.
Historia Liceum Plastycznego w Lesku
EFEKTY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE PLASTYK PO ZAKOŃCZENIU NAUKI W SZKOLE PLASTYCZNEJ