----
W czasie pandemii nauczanie przedmiotów zawodowych jest trudnym wyzwaniem zarówno dla nauczycieli , jak i dla młodzieży.
Na szczególną uwagę zasługują zajęcia praktyczne z pracowni gastronomicznej, które pomimo sytuacji pandemicznej, odbywają się zgodnie z planem i założoną tematyką. Uczniowie realizują założony program dotyczący przygotowywania potraw i napojów w swoich kuchniach domowych. Starają się przestrzegać zasad bezpiecznej pracy oraz odpowiedniej gospodarki produktami ,kosztów produkcji , a także właściwego dostosowania czasu do produkcji żywności. W czasie zajęć w umówiony sposób z nauczycielem, relacjonują wykonanie danego zadania praktycznego, czy też wysyłają zdjęcia z poszczególnych etapów przygotowania danych potraw i napojów.
Jednak lekcje zdalne w przypadku zajęć praktycznych, nie oddają w pełni całego przekazu wiedzy i umiejętności danego ucznia, a także praca w domu nie symuluje miejsca późniejszej pracy ucznia. Młodzież nie ma też możliwości wykorzystania odpowiedniego sprzętu do pracy oraz brakuje jej integracji społecznej i zdrowej rywalizacji wśród swoich rówieśników. Wiadomo, dzięki obecności tych czynników, uczniowie czują motywację do pracy i przyswajania wiedzy w sposób przystępny dla każdego.
Dlatego też, w Zespole Szkół Technicznych i Artystycznych w Lesku, korzystając z tego, że ustawodawca dopuścił prowadzenie zajęć praktycznej nauki zawodu w małych grupach zachowując odpowiednie wymogi sanitarne, technik żywienia i usług gastronomicznych prowadzi zajęcia stacjonarnie. Ku wielkiemu zadowoleniu młodzież może uczestniczyć w zajęciach praktycznych w szkole. Stęsknieni za „normalnością” chętnie biorą udział w wykonywaniu różnych ćwiczeń z obsługi konsumenta, a także w zajęciach gastronomicznych.
Przed Świętami Wielkanocnymi Technikum żywienia i usług gastronomicznych w Lesku przygotowywali świąteczne nakrycia stołów, a także sporządzali potrawy wielkanocne. Uczniowie w widoczny sposób docenili stacjonarną naukę w ZSTiA w zestawieniu ze zdalną. Ponadto w ostatnim czasie na poniedziałkowych zajęciach z pracowni gastronomicznej przygotowali desery oraz napoje bezalkoholowe na zimno i gorąco. Młodzież z entuzjazmem kreowała nowe receptury drinków bezalkoholowych. Wszystkie napoje były nadzwyczaj kolorowe i smakowite. Wcielili się w 100% w rolę przyszłym barmanów i baristów, bo oprócz koktajli przygotowywali również różne rodzaje kaw. Poza tym, młodzież wykonała, także swoje popisowe desery bogate w wartości odżywcze. Cieszyły się uznaniem kolegów i koleżanek. Uczniowie pełni zadowolenia ze swojej pracy mogli dokonać oceny swoich prac i dokonać degustacji niestety tylko swoich wyrobów.
Do artykułu załączam zdjęcia z kulinarnych zmagań podczas stacjonarnych zajęć praktycznych w naszej szkole z przedmiotów gastronomicznych.
Dorota Madejska
Iwona Tokarska